Towards a critic of the philosophy teaching practices in Colombia: approaches from Michel Foucault

Advisors
This article has its basis in some postulates of the French philosopher Michel Foucault. It is a critic of the elements that compose the philosophy teaching practices in Colombian High Schools. Here the function of some institutions is framed in the surveillance of the knowledge through examination practices of philosophy teaching and learning. However, in this dynamic process, a series of discursive changes have appeared that caused discontinuity in the didactic exercise of this knowledge.
En este artículo se procura presentar, desde algunos postulados del filósofo francés Michel Foucault, una crítica a los elementos que componen el conjunto de prácticas de enseñanza de la filosofía a nivel de bachillerato en Colombia, donde la función de algunas instituciones se encuentra enmarcada en la vigilancia del saber mediante la implementación de prácticas examinadoras de su enseñanza y su aprendizaje. No obstante, en este proceso dinámico se han presentado una serie de cambios discursivos que provocaron una discontinuidad en el ejercicio didáctico de este saber.
enseñanza, filosofía, dispositivo disciplinario, prácticas examinadoras, Foucault, teaching, philosophy, disciplinary dispositive, examination practices, Foucault