Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)2022-03-142022-03-14https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/7890ABSTRACT This article is not written with the purpose to balance the interpretation of pedagogical problems. It does not have the ambition to fulfill all the topics involved in the problematic. Balance the interpretation means to demonstrate that the UIS does not a-critically assume the official pedagogical discourses. Since a positive activity and attitude toward science predominates in the University, it has turned its attention and activity to its own field of work, i.e., education. Although the University must recognize the work that others have accomplished in pedagogical competences, it is ready to rigorously recontextualize any pedagogical discourse. KEY WORDS: Education, pedagogy, competence, problem, teachers, students.Sumario 1. El sentido común de la educación. 2. La competencia Lingüística. 3. Competencias pedagógicas. 3.1 Conocimiento como competencia. 3.2Profesor investigador. 3.3 Estudiante investigador. RESUMEN Este artículo se escribe con el propósito de equilibrar ¡a lectura de los problemas pedagógicos. No tiene el propósito de ser omniabarcante respecto de una problemática que es bastante rica en variantes. Equilibrar la lectura significa demostrar que la UIS no devora acríticamente los discursos pedagógicos oficiales. Como predomina una actitud y actividad positiva hacia la investigación científica y tecnológica, ha Universidad ha volcado ahora esa actitud y esa actividad hacia su propio campo de desempeño, a saber, la educación. Aunque debe reconocer el trabajo de otros sobre competencias pedagógicas, está dispuesta a recontextualizar rigurosamente cualquier discurso pedagógico de ese estilo. PALABRAS CLAVE: Educación, pedagogía, competencias, problema, profesores, estudiantes.  application/pdfLAS COMPETENCIAS PEDAGÓGICAS Y LA EDUCACIÓNTHE PEDAGOGIC COMPETENCE AND EDUCATIONinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)