2024-06-102024-06-10https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/43054The following paper presents the link between urban imaginary and film narratives, understanding it from a conception that involves both historical processes and dynamic visual constructions. It focuses on fiction films produced in the lasts years by Ecuadorian directors, that grasp the Andean capital, Quito, not as a tangential element of the décor, but as a center stage. This space is read from the panoramic offered by the lens that captures “symbolic places,” and character trajectories that inhabit the city and give live to the streets offering shared reading codes.La presente comunicación estudia la relación entre imaginario urbano y narrativas fílmicas partiendo de una comprensión histórico-procesual y de una perspectiva de construcción visual dinámica. Se centra en los largometrajes de ficción de realizadores ecuatorianos de los últimos años, que remiten a la ciudad capital andina, Quito, no como un entorno tangencial, sino como un espacio protagónico. Se lee este espacio desde la panorámica ofrecida por una cámara que se apropia de los “lugares simbólicos”, y desde los trayectos de los personajes que habitan la urbe y viven las calles ofreciendo códigos de lectura compartidos.application/pdfGiro críticofuente audiovisual“lugar simbólico”íconos referencialestrayectoriasCritical turnaudiovisual source“symbolic place”referential icontrajectoryImaginario urbano y narrativas fílmicas. Quito recorrido desde el lenteUrban imaginary and film narratives. Quito through the lensinfo:eu-repo/semantics/article