Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)2022-03-142022-03-14https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/8347When ergonomic criteria are separately applied to the design of chairs, the feeling of comfort is not guaranteed. In this case, the aesthetic and perceptive features of the chair provide the sensations of comfort, and several studies have determined that comfort and discomfort present some characteristics that make them different from each other. Moreover, early judgements by the user remain invariable when there is no interaction between the person and the object. Therefore, it can be assumed that if a device is considered comfortable after an initial experience of use, it may well not be thought as such after extended use. Based on this, the present research study aimed at establishing the differences in the perceptions of comfort of two chairs before and after extended sitting posture. Six subjects participated in this study, all they were women from 20 to 45 years of age, who usually perform office work in extended sitting posture, with a body mass index (BMI) ranging between 20 and 30 Kg/m2. In the experiment, four office tasks were assigned (reading, transcribing a text, handwriting and searching on the internet) during sixty minutes. The experiment was divided into two sessions, in order to use the two chairs subject of the study. Each participant was assessed at the same hour but in two different days. By means of the semantic differential, evaluations of visual perception were carried out by the participants before and after using the chair. The results reveal differences in the perception evaluation of both chairs before and after their use. In the case of the chair a, the assessment of the adjectives never decreased. This study shows that the pleasure provided by a product is not static and it does evolve on the basis of product time of use and manipulation. Even though there were no statistical differences in the adjective pairs studied when only one chair is examined, it was demonstrated that its perception may improve or worsen on the basis of time. Similarly, this perceptual behavior is not indifferent to the object, finding significant differences before and after use when comparing the chairs. Finally, this analysis tool provides better evidence on product functionality by indicating whether there are failures in the proposed design.Cuando los criterios ergonómicos se aplican por separado al diseño de las sillas, la sensación de comodidad no está garantizada. En este caso, las características estéticas y perceptivas de la silla proporcionan las sensaciones de confort, y varios estudios han determinado que el confort y el malestar presentan algunas características que los hacen diferentes unos de otros. Además, los juicios iniciales del usuario permanecen invariables cuando no hay interacción entre la persona y el objeto. Por lo tanto, se puede suponer que, si un dispositivo se considera cómodo después de una experiencia inicial de uso, puede no ser pensado como tal después del uso prolongado. A partir de esto, el presente estudio de investigación trata las diferencias en las percepciones de comodidad de dos sillas antes y después de la postura sentada extendida. Seis sujetos participaron en este estudio, todas mujeres de entre 20 a 45 años de edad, que suelen realizar trabajos de postura sentada extendida, con un índice de masa corporal (IMC) entre 20 y 30 Kg / m2. En el experimento, se asignaron cuatro tareas de oficina (lectura, transcripción de texto, escritura a mano y búsqueda en Internet) durante sesenta minutos el experimento se dividió en dos sesiones, a fin de utilizar las dos sillas objeto del estudio. Cada participante se evaluó a la misma hora pero en dos días diferentes. Mediante el diferencial semántico, las evaluaciones de la percepción visual fueron realizadas por los participantes antes y después de usar la silla. Los resultados Revelan diferencias en la evaluación de la percepción de ambas sillas antes y después de su uso. En el caso de la silla a, la evaluación de los atributos nunca disminuyó. Este estudio muestra que el placer proporcionado por un producto no es estático Y evoluciona sobre la base del tiempo de uso y manipulación del producto. Aunque no hubo Diferencias estadísticas en los pares de atributos estudiados cuando se examina sólo una silla, se demostró que su percepción Puede mejorar o empeorar sobre la base del tiempo. De manera similar, esta conducta perceptiva no es indiferente al objeto, Encontrando diferencias significativas antes y después del uso al comparar las sillas. Por último, esta herramienta de análisis provee Mejor evidencia sobre la funcionalidad del producto, indicando si hay fallas en el diseño propuesto.application/pdftext/htmlComodidaddiferencial semánticopercepción visualComfortsemantic differentialvisual perceptionEvaluación de la comodidad en el diseño de sillas de oficinaComfort Testing in Office Chair Designinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)