Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)2022-03-142022-03-14https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/4793In the context of University reforms in the first half of the 1960’s, this article  analyzes how the central administration of Universidad del Valle and the Universidad  Nacional de Colombia developed institutional mechanisms to achieve the legitimate  incorporation of the bonding of their institutions with American foundations. From a  documentary research, the analysis considers that the participation of this foundations  in the modernization of the two universities impacted not only the University life as  they constituted a source of funding and technical assistance, but also due to their  influence in the efforts of the central administrations to set up a favoring institutional  context for its acceptance. The paper shows that in these efforts the spaces for the  dissemination of information were relevant, in order for the lecturers and students  to get acquainted with the projects developed by the University and with the diverse  participation that some foundations had in these projects. However, the acceptance  process in these institutions was marked in a different manner depending on the  internal political context.En el contexto de las reformas universitarias de la primera mitad del decenio de  1960, este artículo analiza cómo las directivas centrales de la Universidad del Valle  y de la Universidad Nacional de Colombia desarrollaron mecanismos institucionales  para lograr la incorporación legítima de la vinculación de sus instituciones con las  fundaciones norteamericanas. A partir de un diseño documental, el análisis considera  que la participación de tales fundaciones en los procesos de modernización de las dos  universidades públicas impactó la vida universitaria no sólo porque constituyeron una  fuente de financiamiento y de asistencia técnica, sino también porque influyeron en  los esfuerzos de las directivas por configurar un contexto institucional que favoreciera su aceptación. El escrito muestra que en estos esfuerzos fueron relevantes los espacios de difusión de la información para que docentes y estudiantes conocieran los proyectos adelantados por la universidad y la participación diversa que tenían algunas fundaciones en dichos proyectos. Sin embargo, el proceso de aceptación en cada una de las dos instituciones se vio marcada de forma diferente de acuerdo con el contextopolítico interno en la Universidad del Valle y en la Universidad Nacional.application/pdftext/htmlDerechos de autor 2013 Anuario de Historia Regional y de las FronterasUniversidad del ValleUniversidad Nacional de ColombiaAmerican foundationsUniversity reformUniversity modernizationinstitutional political contextUniversidad del ValleUniversidad Nacional de Colombiafundaciones norteamericanasreforma universitariamodernización universitariacontexto político institucionalUniversidad Pública Colombiana y fundaciones norteamericanas en el contexto de las reformas universitarias, c. 1960-1966: los casos de la Universidad del Valle y de la Universidad Nacional de ColombiaColombian public university and American foundations in the context of university reforms c. 1960-1966: the cases of Universidad del Valle and the Universidad Nacional de Colombiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)