Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)Bravo Ibarra, Edna RocíoMendez Larranaga, Juan Diego2024-03-0320162024-03-0320162016https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34086El Método De Enseñanza A Través De Casos, A La Fecha Usado Por Casi Un Siglo, Representa Valor Al Aplicarse En Diferentes Campos Del Conocimiento, Para Las Escuelas De Negocios Que Aún Hoy Lo Utilizan. De Forma Similar, El Paradigma Empresarial Planteado Por La Innovación, Su Gestión Al Interior De Las Organizaciones, Las Capacidades Y Herramientas Que Ésta Demanda, No Termina De Resolverse En Determinar La Forma Cómo Impacta El Ciclo De Vida De Las Empresas; Y De Los Líderes Que Las Gerencian. La Carencia, Tanto De Lo Primero Como De Evidencia De Esto Último, En El Panorama Empresarial Colombiano, Especialmente En Santander, Es El Llamado Principal En La Formulación Del Presente Estudio. Partiendo Del Hecho Que En Dichos Territorios Existen Experiencias Empresariales Exitosas E Innovadoras, Este Trabajo Se Encarga De Documentar El Proceso Metodológico Requerido Para La Construcción De Un Caso De Estudio, Tomando Como Tópico De Enseñanza El Proceso Creativo, Como Capacidad Básica Para La Gestión De La Innovación Al Interior De Las Organizaciones. En Este Caso, El Seguido Por El Fundador Y Líder De Uno De Los Proyectos Agroindustriales Más Avanzados Con Los Que Cuenta Colombia Hasta El Momento, La Fazenda De Agropecuaria Aliar S.A., En Cabeza De Jaime Liévano Camargo. La Experiencia Única De Una Nueva Forma De Concebir La Cadena De Valor Del Mercado Cárnico En Colombia, En Un Proyecto Que Pasó –Aún Hoy- Por Toda Suerte De Retos Y Situaciones Problemáticas, Vista Bajo El Lente Del Proceso Creativo, Evidencia La Naturaleza Innovadora Del Modelo De Negocio Y La Inteligencia Creativa De Liévano Camargo. Como Caso De Estudio, Pretende Ser Un Aliciente Para Más Y Mejores Construcciones Académicas De Este Tipo, Buscando –Así Como En Este Caso A Través De La Creatividad- Ayudar A Cambiar El Razonamiento Lógico De Nuestros Estudiantes; Donde La Obsesión De Los Nuevos Líderes, Sea Como La De Liévano Camargo Por La Fazenda.application/pdfspahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Caso De EstudioInnovaciónProceso CreativoDesign ThinkingAgroindustria.El proceso creativo de Jaime Liévano Camargo y La Fazenda (Aliar S.A.)Universidad Industrial de SantanderTesis/Trabajo de grado - Monografía - MaestriaUniversidad Industrial de Santanderhttps://noesis.uis.edu.coThe teaching method through applied casesused until this date for almost a centuryrepresents high value when applied to different fields of knowledgefor the business schools whom still utilize it today. In a similar mannerthe entrepreneur paradigm stated by innovationits performance within the organizationsthe abilities and tools it demandshasn´t resolve itself in determining the way how it impacts the businesses life cycle; and the leaders who manage them. The lack of the firstas well as of evidence of the latherin the Colombian business overviewespecially in Santanderis the main calling for writing the present study. Starting from the fact that in these territories exist successful and innovative business experiencesthis work in responsible for documenting the methodological process required for the construction of a (teaching) case studydefining as a teaching topic the creative process; as a basic capability for innovation management within the organizations. In this casethe one followed by the founder and leader of one of the most advanced agroindustrial projects in Colombia to this dayLa Fazenda of Agropecuaria Aliar S.A.with Jaime Liévano Camargo at the helm. The unique experience of a new way of conceiving the value chain of the meat market in Colombiain a project that went – still today- through all types of challenges and problematic situationsseen under the creative process scopereveals evidence to the naturally innovative nature of the business model and of Lievano’s creative intelligence. As a case studyit pretends to promote and nurture better and more academic endeavors of this typesearching -as is this case trough creativity-for ways to help change the logical reasoning´s status quo of our studentswhere the true obsession of future leaders liesas Lievano’s for La Fazenda.TEACHING CASE, INNOVATION, CREATIVE PROCESS, DESIGN THINKING, AGROBUSINESS.info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)