Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)2022-06-072022-06-07https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10909This paper shows 1) Nietzsche's distance from the classical philology of his time, 2) evidence of the sources from which he drank The Birth of Tragedy and 3) goes on to analyze Nietzsche's metaphysics of art, which is presented under the dialectic between Apollo and Dionysus read as instincts of nature. Finally, 4) the paper shows his critique of optimism, which can be read as a critique of the modernity necessary for his project of cultural renewal in Germany through the tragic culture. In this way, the paper pretend to articulate the metaphysical views of Nietzsche with his cultural project.  Finally, I present some conclusions.  El artículo muestra 1) el distanciamiento de Nietzsche respecto de la filología clásica de su época, 2) explicita las fuentes de las que bebió El nacimiento de la tragedia y 3) pasa a analizar su metafísica del arte, la cual es presentada bajo la dialéctica entre Apolo y Dioniso leídos como instintos de la naturaleza. Seguidamente, 4) muestra su crítica del optimismo socrático, la cual puede ser leída como una crítica de la modernidad necesaria para su proyecto de la renovación cultural por medio de la cultura trágica. En este sentido, el texto busca articular los presupuestos metafísicos en esta primera etapa de Nietzsche con su proyecto de reforma cultural para Alemania. Termina con unas cortas conclusiones.  application/pdftext/htmltext/xmlDerechos de autor 2021 Revista Filosofía UISinfo:eu-repo/semantics/openAccessphilologymetaphysics of artApollo-Dionysussocratismrationalismtragic culturefilologíametafísica del arteApolo-Dionisosocratismoracionalismocultura trágicaMetafísica del arte y crítica del socratismo en El nacimiento de la tragediaArt Metaphysics and Socratism Critique in The Birth of Tragedyinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)