Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)2022-03-142022-03-14https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/7880ABSTRACT This article explains the importance hearing formation during childhood. Based on Vigotsky's conceptualization and on Edgar Willems' and Violet Hemsy de Gainza's observations, it can propose a way to understand the solution to the tension between creation and repetition. The paper studies different moments, problems and proposes solutions in order to assure a hearing formation in childhood. KEY WORDS: Childhood, music, musical education, hearing formation, creativity, Vigotsky. RESUMEN El artículo pretende explicar en qué consiste la importancia de la formación auditiva infantil. Basándose la conceptualización de Vigotsky y en las observaciones de Edgar Willems y Violeta Hemsy de Gainza, puede proponer una forma de entender la tensión entre creación y repetición. El texto estudia los diferentes momentos, problemas y propone soluciones puntuales que deben tenerse en cuenta para asegurar una formación auditiva durante la infancia. PALABRAS CLAVE: Infancia, música, educación musical, formación auditiva, creatividad, Vigotsky.  application/pdfEL DESARROLLO AUDITIVO Y CREATIVO MUSICAL EN EL NIÑOTHE HEARING FORMATION AND MUSICAL CREATIVITY IN THE CHILDHOODinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)