Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)2022-03-142022-03-14https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/6195In this article, we display the results of the research work, in which we implemented practical guides for the subjects of biological science and anatomy, in addition to this, the elaboration of mockups and models and virtual tutoring. The variables were evaluated using elaborate indicators ad hoc, which were set up through the observations scheduled in class and through the results of the exams. The indicators were: the use of the bibliography, the performance in the exercises trying to increase the ability to relate concepts, structures and functions in Anatomy, and the improvement in the academic performance, which is expressed in integral grades of three types of assessment: midterm exams, final exams and formative assessment, the latter through questions and knowledge sharing meetings during the course. The learning of the students from the Biological Sciences course, experienced an improvement in its significance, which is not only expressed in the positive variation of the aspects evaluated quantitatively but also can be appreciated qualitativelyEn este artículo se presentan los resultados de un trabajo en el que se implementaron guías prácticas para las asignaturas de ciencias biológicas y anatomía. A esto se sumó la realización de maquetas y modelos y una tutoría virtual. Se evaluaron las variables mediante indicadores elaborados ad hoc, que se establecieron a través de las observaciones pautadas en clase y por medio de los resultados de los exámenes. Estos indicadores fueron: la utilización de bibliografía; el desempeño en los ejercicios para el aumento de la capacidad de relacionar conceptos, estructuras y funciones anatómicas y, finalmente, la mejora en el rendimiento académico. Esta mejora se expresa en las calificaciones integrales de tres modalidades de evaluación: parciales, finales y en proceso; esta última se lleva a cabo mediante preguntas y encuentros de conocimientos durante el curso. El aprendizaje de los alumnos del curso de ciencias biológicas experimentó una mejora en cuanto a su significatividad. La mejoría no solo se evidenció en la variación positiva de los indicadores cuantitativos, sino que también en aspectos cualitativos.application/pdftext/htmlDerechos de autor 2019 Revista Docencia Universitariauniversity teachinganatomystudy guideinnovationvirtualdocencia universitariaanatomíaguías de estudioaprendizajeeducación tecnológicaEstrategias didácticas para promover el aprendizaje de ciencias biológicas y anatomíaDidactic strategies to promote learning of biological sciences and anatomyinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)