2024-06-102024-06-10https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/43107The purpose of the presentation is to show the experience of the project: Democracy, human rights and coexistence: "towards an agonist, diverse and memory democracy" that is being carried out in the I.E.D Universal Tibabuyes School.   Within the framework of the III National Encounter of Oral History and Memory, the experience is linked to the work axis Oral history, memory and school, since the presentation exposes the work that was carried out through the pedagogy of memory with a group of students of the eighth to tenth grades and awareness work on the importance of human rights and the construction of the school as a territory of peace and transformation, achieved with a gallery of memory, built through workshops held by the students to their classmates   The experience that was shown in the paper was aimed at highlighting the importance and different forms of violation of human rights that occur within the educational community and in the midst of armed conflict. Training students in criticism, reflection and the possibility of transforming the environment through the pedagogy of memory.   The paper is divided into four parts: the first one exposes the general context in which the proposal is born, the second discusses the pedagogical and theoretical budget that underlies the project, and the third exposes the activities carried out for the construction of the project gallery and the voice are given to the real protagonists: the students, finally, expose the conclusions from the impact generated by the gallery of memory and the project in the students.La ponencia tiene como objetivo mostrar la experiencia del proyecto: Democracia, derechos humanos y convivencia: “hacia una democracia agonista, diversa y de la memoria” que se está llevando a cabo en la I.E.D Colegio Tibabuyes Universal.   En el marco del III Encuentro Nacional de Historia oral y Memoria, la experiencia se vincula con el eje de trabajo Historia oral, memoria y escuela, pues la ponencia expone el trabajo que se realizó  por medio de la pedagogía de la memoria con un grupo de estudiantes de los grados octavo a decimo y el trabajo de concienciación sobre la importancia de los derechos humanos y la construcción de la escuela como un territorio de paz y de transformación, logrado con una galería de la memoria, construida a través de talleres hechos por los  estudiantes a sus compañeros.   La experiencia que se mostrara en la ponencia tenía como objetivo resaltar la importancia y las distintas formas de violación de los derechos humanos que se dan dentro de la comunidad educativa y en medio del conflicto armado.  Forma a los estudiantes en la crítica, la reflexión y la posibilidad de transformación del entorno a través de la pedagogía de la memoria.   La ponencia está dividida en cuatro partes: en la primera se expone el contexto general en que nace la propuesta, en la segunda se habla del presupuesto pedagógico y teórico que subyace el proyecto, en la tercera se exponen las actividades realizadas para la construcción de la galería y se les da la voz a los verdaderos protagonistas: los estudiantes, finalmente, se exponen las conclusiones desde el impacto que generó la galería de la memoria y el proyecto en los estudiantes.application/pdfPedagogía de la memoria, el acontecimiento y el desacuerdoAgonismoHistoriaConflicto Armado en ColombiaPedagogy of memoryevent and disagreementAgonismHistoryArmed Conflict in ColombiaTowards a pedagogy of memory, disagreement and event: The case of the memory gallery "we are protagonists of history" of the College IED Tibabuyes UniversalHacia una pedagogía de la memoria, el desacuerdo y el acontecimiento: El caso de la galería de la memoria “somos protagonistas de la historia” del Colegio IED Tibabuyes Universalinfo:eu-repo/semantics/article