Promoting realistic learning in teacher training through metaphorical resources

Advisors
Professionalization is the most important part in teacher training to achieve the educational quality needed in basic education. In this article, we present the main results of a research on realistic training in a master’s program in preschool education with professional orientation, where the use of metaphor as an instrument of formative analogue assessment is highlighted. This study is located in an evolutionary interventionist paradigm, qualitative cut. The instruments for obtaining data were: audio recordings and transcriptions of the main events of the class, written reflections and thematic portfolios of the students. The research was conducted with two groups of the master’s degree in preschool education, during a school year. The results show that the use of metaphoric resources allows the students’ prior knowledge to emerge and build on the anchoring with new knowledge, within a reflective formative process. The analogical evaluation constitutes a means for the expression of knowledge and emotions that allows the awareness of the teachers in formation about the own evolution.
La profesionalización es la parte más importante en la formación del profesorado para alcanzar la calidad educativa que se necesita en la educación básica. En este artículo, presentamos los principales resultados de una investigación sobre la formación realista en un programa de Maestría en Educación Preescolar, con orientación profesional, donde se destaca el uso de la metáfora como instrumento de evaluación analógica formativa. Este estudio se ubica en un paradigma intervencionista evolutivo de corte cualitativo. Los instrumentos de obtención de datos fueron audiograbaciones y transcripciones de eventos principales de la clase, reflexiones escritas y portafolios temáticos de las estudiantes. La investigación se realizó con dos grupos de la Maestría en Educación Preescolar, durante un ciclo escolar. Los resultados muestran que el uso de los recursos metafóricos posibilita que emerjan los conocimientos previos del alumnado y los construya a partir del anclaje con los conocimientos nuevos, dentro de un proceso formativo y reflexivo. La evaluación analógica se constituye en un medio para la expresión de conocimientos y emociones que permite la toma de conciencia de los docentes en formación sobre la propia evolución.
learning strategy, metaphor, analogy, teacher education, formative evaluation, estrategia de aprendizaje, metáfora, analogía, formación de profesores, evaluación formativa