El cuerpo dormido: entre la vigilia y los estados oníricos

Advisors
this article presents the results of a revision of more than 60 articles on oneiric states with respectto wakefulness. It develops three aspects: The first aspect is the emergence of reflections on the oneiricstate, its mythological connotations and some philosophical insights from ancient Greece. The second aspectdevelops a thematization of the phenomenon of sleep of the reflection of modernity and, the third aspect isan approach to a phenomenology of sleep from the perspective of several well-known phenomenologists asMerelau-Ponty, Jean-Luc Nancy, Sartre, José Ortega y Gasset, Michel Henry, among others. Finally, seventeenconclusions account for the said reflection such as sleeping as an abandonment of the dream of oneself,sleeping as a non-experiential process and therefore a theoretical one and the continuum of emotions thatemerge in dreams and prolong to wakefulness.
en este artículo se presentan los resultados de la revisión de más de sesenta documetos sobre losestados oníricos en relación con la vigilia. En el texto se desarrollan tres puntos: primero, el surgimiento de lasreflexiones sobre el estado onírico y sus connotaciones mitológicas, además de algunos datos filosóficos dela antigua Grecia. Segundo, se desarrolla una tematización del fenómeno de sueño o dormir, en la reflexiónde la modernidad. Tercero, se elabora una aproximación a una fenomenología del dormir, a partir de variosfenomenólogos reconocidos como Merelau-Ponty, Jean-Luc Nancy, Sartre, José Ortega y Gasset, MichelHenry, entre otros. Al final se exponen diecisiete conclusiones que dan cuenta de la reflexión, entre ellastenemos el dormir como abandono del suejo de sí mismo, el sueño como un proceso no experiencial y,por tanto, teórico, y la permanencia de las emociones que emegen en los sueños y se prolongan a la vigilia.
sleep, body, dream, wakefulness, mythology, philosophy, phenomenology of sleep, dormir, cuerpo, sueño, vigilia, mitología, filosofía, fenomenología del sueño