El aprendizaje cooperativo mediado a partir del foro en Moodle y la conversación formal, como estrategia potenciadora de competencias profesionales

Advisors
This article is about the study of the interactions and the academic results of involved students in a cooperative learning scenario as a teaching, learning and evaluation strategy, using of Moodle as the main interaction space. The research was supported on the students from the distance education mode, from the second and seventh semesters of Business Management program, in the subjects of Applied Statistics and Applied Statistics to Businesses. The analysis was based on a role assignment proposal like coordinator, facilitator, secretary and spokesperson. The students were divided into several control and experimental groups; the latter participated in separate forums in each course, with the purpose of enhancing their verbal and written argumentation skills; and they were mediated from a positive interdependence, individual responsibility and the deployment of social skills. Quantitatively, it was possible to verify that, the role assignment, the development of cooperative learning elements in Moodle, the interaction and mediation, they all mark a milestone in the increase of the academic performance, promote writing and orality, and enhance the strategic management, leadership, planning, decision making and professional competencies of the students.
Este artículo presenta el estudio de interacciones y resultados académicos de estudiantes involucrados en un escenario de aprendizaje cooperativo como estrategia de enseñanza, aprendizaje y evaluación, haciendo uso de Moodle como espacio principal de interacción. La investigación se apoyó en estudiantes de la modalidad a distancia, de segundo y séptimo semestre de Gestión Empresarial, en las asignaturas de Estadística Aplicada y Estadística Aplicada a los Negocios. El análisis se basó en una propuesta de asignación de roles, como coordinador(a), dinamizador(a), secretario(a) y portavoz. Los estudiantes se dividieron en varios grupos control y experimental; estos últimos grupos participaron en foros separados en cada curso, con el propósito de potenciar capacidades de argumentación oral y escrita, mediados desde la interdependencia positiva, la responsabilidad individual y el despliegue de habilidades sociales. Cuantitativamente fue posible verificar que la asignación de roles, el desarrollo de elementos de aprendizaje cooperativo en Moodle, la interacción y la mediación suponen un aumento en el rendimiento académico, promueven la escritura y la oralidad y potencian la gestión estratégica, el liderazgo, la planeación, la toma de decisiones y competencias profesionales de los estudiantes.
teaching experience, vocational training, team teaching, educational cooperation, educational strategies, experiencia pedagógica, formación profesional, enseñanza en equipo, cooperación educacional, estrategias educativas