Strategy of sustainability in virtual communities using software guidelines: case study "Virtual community to support the ethnoeducation processes of the indigenous culture of NASA"

Advisors
This article presents the most important elements to propose and evaluate strategies for sustainability in virtualcommunities and also shows an application for the “virtual community to support ethnicEducation processes inthe Nasa indigenous community (http://www.ewa.edu.co)”. This effort is part of a project involving the Universityof Cauca, Colciencias and Nasa community authorities, they are looking for alternatives for the incorporation ofICTs in ethnicEducation processes in the Nasa indigenous community located in the Department of Cauca. Ingeneral for some sustainability strategy works its required a software guidelines to implementation them in the ICTenvironment, therefore this article proposes a software guidelines that guide the deployment and implementationof sustainability strategies in a virtual community, at the end the this article, we present a case of implementing asustainability strategy for the Nasa Virtual Community.
 En este artículo presenta los elementos más importantes para proponer y evaluar estrategias de sostenibilidaden comunidades virtuales y muestra una aplicación para la “Comunidad virtual de apoyo a los procesos deetnoeducación de la comunidad indígena Nasa (http;//www.ewa.edu.co)”. Este esfuerzo constituye parte de unproyecto que involucra a la Universidad del Cauca, Colciencias y autoridades de la comunidad Nasa, que buscanalternativas para la incorporación de las TIC en procesos de ethnoeducación en la comunidad Indígena Nasa ubicadaen el Departamento del Cauca. También se proponen lineamientos de software que buscan guiar la implementacióny puesta en marcha de las estrategias de sostenibilidad en la comunidad virtual. Al final se presenta un caso deimplementación de una estrategia de sostenibilidad orientada a la publicación de información de la comunidad Nasa.
Nasa community, software guidelines, social sustainability, Virtual communities, Comunidades virtuales, sostenibilidad social, lineamientos de software, comunidad Nasa