The virtual portfolio and its relevancy at collaborative work

Advisors
This article presents the results of a research work; whose objective was to measure the implementation effects of the teaching strategy named Portfolio in the collaborative assignments of an Introduction to Programming virtual course. The research was addressed with a quantitative approach in a quasi-experimental design, where there were contrasted the virtual collaborative assignments’ development of two groups of students. In order to do the analytical process, the contributions were classified into conceptual, socio-emotional and task management. It was also considered the final work handed by each small collaborative group, checking over aspects like the usage of concepts, the compilation of the programs and the explanatory comments in the codes. From the analysis of results, it is concluded that the use of the virtual portfolio promotes a greater amount of structured results, which improves the quality of the virtual collaborative work and thus, facilitates the development of skills of analysis, relation and synthesis by the students. We recommend using the Portfolio as long as its design and implementation can be adapted to different needs and enhances peer-to-peer cognitive interaction.
En este artículo se presentan los resultados de un trabajo de investigación; cuyo objetivo fue medir los efectos de implementación de la estrategia de aprendizaje denominada «Portafolio», en los trabajos colaborativos de un curso virtual de Introducción a la Programación. La investigación se abordó con un enfoque cuantitativo en un diseño cuasiexperimental, en donde se compararon los desarrollos de los trabajos colaborativos virtuales de dos grupos de estudiantes. Para hacer el proceso de análisis, los aportes se clasificaron en conceptuales, socioemocionales y de gestión de tarea. También se tuvo en cuenta el trabajo final que cada pequeño grupo colaborativo entregó, revisando los aspectos como la aplicación de conceptos, la compilación de programas y los comentarios explicativos en las codificaciones. Del análisis de los resultados, se infiere que el uso del portafolio virtual propicia una mayor cantidad de aportes estructurados, lo que mejora la calidad de los trabajos colaborativos virtuales y facilita así el desarrollo de habilidades de análisis, relación y síntesis por parte de los estudiantes. Se recomienda el uso del portafolio en la medida en que su diseño e implementación puede adaptarse a diferentes necesidades y favorece la interacción cognitiva entre pares.
learning, academic course, learning strategy, virtual portfolio, collaborative work, aprendizaje, curso académico, estrategia de aprendizaje, portafolio virtual, trabajo colaborativo