Adrenal hyperplasia congenital: beginning of developmental and sexual differentiation disorders

Advisors
Adrenal hyperplasia congenital is a genetic disease that develops from an enzyme deficiency secondary to alterations in protein synthesis. This deficit disturbs the pathways of adrenal metabolism, specifically occurring in the cortex of the gland, such as, the glucocorticoid, mineralocorticoid and the sex hormones metabolism. These molecular variations translated to the clinics are expressed in a variety of possible presentations, each depending of the enzyme that is affected, since electrolyte, metabolic, renal abnormalities or and gastrointestinal tract disturbances, but one of these is commonly for all presentation, the development and sexual differentiation disorders. Among the most severe forms of adrenal hyperplasia congenital alterations of the external sexual characters that basically translate into virilization of the genitals duringgestational development, as well as precocious puberty, amenorrhea, infertility observed, among other. MÉD.UIS. 2015;28(1):125-132.Keywords: Adrenal Hyperplasia congenital. Sexual Development. Genetics. Sex Differentiation. Sex Characteristics.
La hiperplasia suprarrenal congénita es una patología de origen genético que se desarrolla por un déficit enzimático secundario a alteraciones en la síntesis de proteínas. Dicho déficit perturba las vías del metabolismo suprarrenal, específicamente las que ocurren en la corteza de la glándula, es decir, el metabolismo glucocorticoide, mineralocorticoide y de hormonas sexuales. Estas variaciones moleculares traducidas a la clínica se expresan en una variedad de presentaciones posibles, cada una dependiente de la enzima que se encuentre afectada, desde alteraciones electrolíticas, metabólicas, renales o del tracto gastrointestinal, pero hay una que es comúnmente encontrada, trastornos de desarrollo y diferenciación sexual. Dentro de las formas más severas de hiperplasia suprarrenal congénita se observan alteraciones de los caracteres sexuales externos que básicamente traducen en virilización de los genitales durante el desarrollo gestacional, así como también pubertad precoz, amenorreas, infertilidad, entre otros. MÉD.UIS. 2015;28(1):125 132.Palabras clave: Hiperplasia Suprarrenal Congénita. Desarrollo Sexual. Genética. Diferenciación Sexual. Caracteres Sexuales.