Analysis of Legislation and the Approach of Comprehensive Sexual Education in Physical Education Teacher Training in Argentina, México and Colombia

No Thumbnail Available
Date
Advisors
Evaluators
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Industrial de Santander
Abstract
Description
Comprehensive Sexual Education (CSE) has a role in the lives of young people as it promotes sexual health from a rights, respect, equality and gender perspective approach. Considering this, several international documents recommend it. However, difficulties have been observed in relation to its implementation. Some of them are related to the lack of academic preparation on this topic. Taking this into account, the objective of this review is to highlight the importance of teacher training in the approach to CSE, especially in the area of Physical Education, in Argentina, Mexico and Colombia. First, we will present regulations in relation to the implementation of CSE in the aforementioned countries, taking into account their educational programs and projects. Then, recent studies on the implication of CSE in the area of Physical Education and teacher training will be presented. It is expected that discussing information on the implementation of CSE in Physical Education teachers in Mexico, Argentina and Colombia will promote its implementation in schools, and therefore, the health of students.
La Educación Sexual Integral (ESI) tiene un rol destacado en la vida de los jóvenes, ya que promueve la salud sexual desde un enfoque de derechos, respeto, igualdad y perspectiva de género. Considerando esto, diversos documentos a nivel internacional la avalan. Sin embargo, se han encontrado dificultades en su implementación. Algunas de ellas se relacionan con la falta de preparación académica sobre el tema en los institutos de formación docente. Teniendo en cuenta tal situación, el objetivo del presente trabajo es realizar un recorrido por estudios acerca de la incidencia de la formación docente en el abordaje de la ESI, especialmente en el área de Educación Física, en Argentina, México y Colombia. Con este fin, primero se realizará un recorrido por las normas que regulan la implementación de la ESI en los países mencionados, teniendo en cuenta sus programas y proyectos pedagógicos. Luego, se desarrollarán estudios recientes sobre la implicancia de la ESI en el área de Educación Física y la preparación previa de los docentes. Se espera que relevar información sobre la implementación de la ESI en los profesorados de Educación Física de México, Argentina y Colombia fomente la implementación de la misma en las escuelas y, por ende, la salud del alumnado.
Keywords
Comprehensive Sex Education, Physical Education, Teacher Training, Educación Sexual Integral, Formación docente, Educación Física
Citation