The four pillars of learning and the use of portfolios as learning tasks and qualitative assessment tools. A reflection about teaching and learning

No Thumbnail Available
Date
Advisors
Evaluators
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Industrial de Santander
Abstract
Description
The present article aims at inspiring a reflection on a practicum experience based upon the use of portfolios with a group of pre-service teachers, day shift, at Universidad Pedagógica Nacional, Ajusto (México). Starting with the development of the teaching method with portfolios, a qualitative description of the academic performance of students and their learning assessments is made. As teachers, we reflect upon the scope of such method in terms of the teaching-learning process in the Science and Society course within the teaching program, as well as its influence in our professional practices.Keywords: Portfolios’ evidences, qualitative evaluation, pedagogic evaluation methods, four pillars of education.
El presente trabajo tiene como fin hacer una reflexión sobre una experiencia evaluativa y de trabajo sustentado en la elaboración de un portafolio de evidencias con un grupo de licenciatura, turno vespertino, de la Universidad Pedagógica Nacional, Ajusco (México). A partir de la construcción del método de trabajo pedagógico del portafolio de evidencias se hace un recorrido en relación con el seguimiento del rendimiento académico de los estudiantes, y con la evaluación de aprendizajes desde una mirada cualitativa. Como docentes reflexionamos sobre los alcances que esta metodología de trabajo tiene en torno a los procesos de enseñanza-aprendizaje generados en la asignatura de Ciencia y Sociedad de la Licenciatura de Pedagogía, así como la influencia de esta en el ejercicio de nuestras prácticas docentes.Palabras clave: Portafolios de evidencia, evaluación cualitativa, métodos pedagógicos de evaluación, cuatro pilares de la educación.
Keywords
Citation