Gestión educativa basada en un sistema de calidad en instituciones de educación universitaria

No Thumbnail Available
Date
Advisors
Evaluators
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Industrial de Santander
Abstract
Description
In this paper an educational management model based on a quality system in Higher Educational Institutions in Barranquilla (Colombia) is presented. This research is placed on the research line of Educational Management and it focuses on the themes related to management of styles and management trends, The object of study belongs to the qualitative postpositive paradigm; it was developed with the hermeneutic method with a research design corresponding to the Substantive Theory. The data was taken using direct observation techniques and qualitative interviews. It highlights the educational management model as one of the greatest challenges that higher education institutions must have, understanding that it is a tool to increase effectiveness, efficiency, opportunity, and flexibility of education systems, framed in the achievement of quality results and the use of the evaluative culture as a fundamental tool for educational strengthening, in order to guide decision making, policies and planning towards the achievement of quality objectives.
En este artículo se presenta la propuesta de un modelo de gestión educativa basado en un sistema de calidad en las instituciones de educación superior de la ciudad de Barranquilla (Colombia). Se ubica en la línea de investigación de gerencia educativa y se enfoca en la temática de estilos y tendencias gerenciales. El objeto de estudio hace parte del paradigma cualitativo pospositivista, se desarrolla con el método hermenéutico con un diseño de investigación correspondiente a la teoría sustantiva. La información fue tomada a través de las técnicas de observación directa y de entrevistas cualitativas. Se resalta del estudio el modelo de gestión educativa como el más grande reto que se debe tener en las instituciones de educación superior, y de igual manera se debe entender que es una herramienta para aumentar la eficacia, eficiencia, oportunidad y flexibilidad en los sistemas educativos, enmarcado en el logro de resultados de calidad y la tilización de la cultura del seguimiento y la evaluación, como el instrumento fundamental para fortalecer la educación, logrando con ello orientar la toma de decisiones, las políticas y las planificaciones hacia los objetivos de la calidad.
Keywords
management, education system, quality of education, higher education, gestión, sistema educativo, calidad de la educación, educación superior
Citation